Historie

1930

Het begin van het bedrijf Kijlstra

De geschiedenis Kijlstra begint in 1930, in Drachten. Met een werkplaats, een vlakbank en een cirkelzaag start timmerman Gerben Kijlstra zijn carrière als grafkistenmaker. De kisten vervoert hij met zijn eigen paard en wagen. Ook zoon Sietze helpt mee in het bedrijf.

1933

Eerste auto

In 1933 worden paard en wagen vervangen door een echte rouwauto. In dit jaar volgt ook de eerste volgauto. Dit is ook het jaar waarin de eerste taxirit met de volgauto wordt gereden. Het is tenslotte zonde als de auto stilstaat op de momenten dat er geen uitvaart is.

1936

Eerste ambulance

De eerste ambulance is een Cadillac series 353 uit 1929. Gerben Kijlstra bouwt de auto zelf om tot ziekenauto.

1940

Duitsers nemen ziekenauto in beslag

De bezetter vordert meerdere ambulances, waaronder die van Kijlstra. Gerben moest de auto zelf naar Hilversum brengen. Hij piekert er niet over om met de trein terug te gaan en koopt onderweg een Ford bestelwagen om mee terug te rijden naar Drachten. Deze bouwt hij ook om tot ambulance.

1950

Ziekenfonds

Kijlstra wordt in Smallingerland hoofdvervoerder voor het ziekenfonds- en zittend ziekenvervoer.

1950

Philips opent fabriek in Drachten

Met de komst van de Philips-scheerapparatenfabriek in Drachten groeit het aantal inwoners in Drachten, net als de Drachtster kern. Hiermee groeit ook de vraag naar taxivervoer. Gerben en zoon Sietze staan samen aan het roer van Kijlstra. Sietze neemt het directeursstokje geleidelijk over van zijn vader.

1956

Tweede ambulance voor Kijlstra

1969

Mobilofoon voor ambulances

Overdag worden de ambulances aangestuurd door telefonistes, via de nieuwe mobilofoons. ’s Avonds, ’s nachts en in de weekenden wordt de telefoon doorgeschakeld naar de familie Kijlstra zelf of naar één van de medewerkers.

1971

Wet op Ambulancezorg

De Wet op Ambulancezorg treedt gefaseerd in werking. In 1979 is de wet volledig ingevoerd. Met twee aanvullende maatregelen worden er hogere eisen gesteld aan de inrichting van de ambulances (bijvoorbeeld met de aanwezigheid van hart- en beademingsapparatuur) en aan de opleiding van de ambulancemedewerkers. In 1994 worden de eisen voor medewerkers verzwaard tot verpleegkundigen met een speciale opleiding voor het werken op de ambulance.

1978

Het eerste Kijlstra-logo is een feit

1980

Kijlstra betrekt een nieuw pand aan De Klim in Drachten

1980

Zoon Gerben volgt vader Sietze op als directeur

Ook is 1980 het jaar waarin het 50-jarig bestaan van Kijlstra wordt gevierd. Met het overnemen van het directeursstokje verkoopt Gerben de grafkistenmakerij aan Kaspersma Uitvaartkistenfabriek in Dokkum.

1982

Eerste 8-persoons taxibus

De bus wordt door medewerkers ‘de Buxi’ genoemd en wordt in de weekenden vooral gebruikt als discobus.

1983

Start Kijlstra Autoverhuur

1986

Het landelijke alarmnummer 06-11 gaat van start

1988

Ambulanceopleiding

Realisatie landelijke opleiding voor ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs. Alle ambulancemedewerkers volgen een intensieve opleiding om in elke situatie zelfstandig hoogwaardige zorg te kunnen verlenen. Zij mogen zichzelf super specialist noemen.

1989

Protocollen voor ambulancehulp

In 1992 gaan ambulancemedewerkers werken volgens een landelijk en eenduidig protocol. Patiënten met dezelfde klacht worden in heel Nederland op dezelfde manier geholpen.

1992

Eerste overname taxi- en ambulancezorgaanbieders

In de loop van de jaren is familiebedrijf Kijlstra uitgegroeid tot Kijlstra Ambulancezorg & Personenvervoer. De eerste overname is die van het Drachtster taxibedrijf Jan Kalma B.V. in 1992. In 1995 volgt Witax. Daarna volgen de ambulancezorgaanbieders Aldershof (1996), Wijma (2001) en Oenema Ambulancevervoer B.V. (2009). In respectievelijk 2007 en 2014 worden ook de Leeuwarder Taxi Centrale (dit onderdeel wordt in 2014 weer verkocht) en Taxi Remko overgenomen.

1994

Oprichting Stichting Ambulance Hulpverlening Friesland (S.A.F.)

Uit de stichtingsakte: ‘De S.A.F. behartigt de belangen van het liggend zieken-, gewonden-, invaliden- en ligtaxivervoer (besteld en spoed) in Friesland en daarbuiten en voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.’

1996

Eerste gele ambulance

Na de gele auto’s volgen landelijk ook uniforme uniformen voor ambulancemedewerkers. In 2000 worden de Nederlandse ambulances voorzien van blauw-rode strepen.

1997

06-11 wordt opgevolgd door het Europese alarmnummer 1-1-2

2000

Nieuwe services personenvervoer

In 2000 komt er voor het personenvervoer een nieuwe service bij: een taxi met twee chauffeurs. Chauffeur 1 brengt de klant thuis en chauffeur 2 brengt zijn of haar auto naar huis. Een mooie oplossing voor avonden die eindigen met een borrel. In 2005 introduceert Kijlstra samen met andere Friese taxibedrijven de Flexitax. Eerder waren de deeltaxi, de servicebus en het directievervoer al ingevoerd.

2004

Start huisartsenvervoer

2004

Oprichting Regionale Ambulancevoorziening Fryslân

De Regionale Ambulancevoorziening Fryslân (RAV) is als overkoepelende organisatie verantwoordelijk voor alle ambulancezorg in de provincie Friesland en de Meldkamer Ambulancezorg (onderdeel van Meldkamer Noord-Nederland).

2005

Kijlstra viert 75-jarig jubileum

Het 75-jarig bestaan is voor Kijlstra aanleiding om een extra bijdrage te leveren aan het project HELP Namibia, in de vorm van een ambulance voor het State Hospital in de stad Gobabis.

2007

Gerben Kijlstra treedt af als directeur

Met het aftreden van Gerben Kijlstra wordt zoon Sietze benoemd tot algemeen directeur en zoon Roelof tot operationeel directeur van Kijlstra Ambulancezorg & Personenvervoer (toen nog Kijlstra Personenvervoer en Ambulancegroep Fryslân). In 2010 treedt Rudy Verwoert officieel toe tot de directie als directeur Personenvervoer.

2008

Start orgaanvervoer

In 2008 vervoert Kijlstra de eerste organen en weefsels. Daarnaast ook chirurgische teams, de transplantatiecoördinatoren en medische instrumenten en apparatuur. In 2011 komt daar ook het transport van stamcellen (bloed) bij.

2009

Kijlstra wensambulance?

Eén van de ambulanceverpleegkundigen neemt het initiatief voor Kijlstra Wensvervoer, waarbij ambulancemedewerkers zich vrijwillig inzetten om een laatste wens voor terminaal zieke mensen mogelijk te maken.

2010

Introductie zorgambulance

Speciale ambulances die we inzetten als de zorgvraag niet complex is, maar waarbij de patiënt wel liggend vervoerd moet worden. Bijvoorbeeld als een patiënt overgeplaatst moet worden naar een zorginstelling of hospice.

2011

Meldkamer-ontwikkelingen

RAV Fryslân neemt de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de ambulancezorgmeldingen over van Hulpverleningsdienst Fryslân (nu veiligheidsregio Fryslân). De Meldkamer Noord-Nederland neemt haar nieuwe meldkamer in gebruik, aan de Noorderend in Drachten. Dit is een gezamenlijke meldkamer voor politie, brandweer en ambulance.

2011

Winnaar van de Verkiezing Friese Ondernemer van het Jaar

2013

Tijdelijke wet ambulancezorg (Twaz)

Kijlstra wordt samen met UMCG Ambulancezorg aangewezen om de ambulancezorg in de regio Friesland te verzorgen (vanuit RAV Fryslân).

2013

Nieuw Kijlstra-pand aan de Ottolaan in Drachten

Onder dit duurzame dak zijn zowel het hoofdkantoor als de ambulancepost Drachten en de meldkamer Personenvervoer gevestigd.

2013

TX-keurmerk voor Personenvervoer

Kijlstra wil haar klanten kwalitatief hoogstaand personenvervoer garanderen. Met service, een praatje en moderne, schone auto’s en rolstoelbussen. Dat we dit ook daadwerkelijk doen, wordt sinds 2013 onderstreept door het TX-keurmerk. Daarnaast zijn we ook ISO-gecertificeerd.

2016

Eerste vlucht ambulancehelikopter (vanuit RAV Fryslân)

Patiënten van de Waddeneilanden zijn door de komst van de ambulancehelikopter sneller in een ziekenhuis op de vaste wal, waar ze gespecialiseerde zorg kunnen krijgen.

2017

Op elke ambulancepost een AED

Kijlstra-medewerkers organiseren een estafette om alle 13 ambulanceposten te voorzien van reanimatieapparaten (AED’s). Met deze actie vragen de ambulancemedewerkers ook aandacht voor de campagne Support Casper, voor de behandeling en onderzoek naar alvleesklierkanker.

2018

Introductie Rapid Responder GGZ: vervoer voor personen met verward gedrag

Voor het vervoer van personen met onbegrepen gedrag wordt de Rapid Responder GGZ ingezet. Dit is een onopvallende personenbus, met aan boord een chauffeur van Kijlstra personenvervoer en een sociaal psychiatrisch verpleegkundige van de GGZ Fryslân.

2018

Eerste ALS Crafter ambulance

2019

Behoud zittend ziekenvervoer

De komende jaren mogen we voor zorgverzekeraar De Friesland wederom het zittend ziekenvervoer verzorgen.

2019

Nieuwe uniformen

Nieuwe kledinglijn voor ambulanceprofessionals in Nederland.

2019-2020

Kijlstra Ambulancezorg mag voor onbepaalde tijd ambulancezorg verlenen

Bruno Bruins, minister voor Medische Zorg en Sport, kiest voor kwaliteit en continuïteit in ambulancezorg. Daarom komt er een wetsvoorstel dat de huidige aanbieders een aanwijzing geeft om voor onbepaalde tijd ambulancezorg te verlenen.

2020

Kijlstra Ambulancezorg & Personenvervoer 90 jaar!

Door Covid-19 zijn alle geplande jubileumactiviteiten vanaf maart 2020 uitgesteld. Wel vierden we deze mooie mijlpaal met een koffiebezoek voor 90-jarigen. Verder lanceerden we onze kidswebsite.

2021

Kijlstra wint Europese aanbesteding voor orgaanvervoer

Kijlstra Zorgvervoer heeft de opdracht gekregen van de Nederlandse Transplantatie Stichting voor het wegtransport van organen en transplantatieteams in Noord-Nederland. We zijn als beste beoordeeld op de prijs-kwaliteitverhouding.

2022

Viering Kijlstra Samen 90+ feest

Van uitstel komt geen afstel. Twee jaar na het jubileumjaar vieren we alsnog ons mooie jubileumfeest: Samen 90+ Kijlstra.

2023

Start pilot liggend zorgvervoer

Deze nieuwe dienst is voor mensen die liggend vervoerd moeten worden, maar onderweg geen medische of verpleegkundige zorg nodig hebben. Hiermee wordt onnodige ambulance-inzet voorkomen.